Avilius Bloggen | Boost din mentale sundhed ved at følge cyklussens fire faser
Book
en tid!
Avilius Bloggen

Boost din mentale sundhed ved at følge cyklussens fire faser

Ved at forstå de fire faser i vores menstruationscyklus kan vi lære at skabe balance og danse i takt med vores hormonelle udsving. Læs her, hvordan hver fase påvirker vores mentale velvære.

Skrevet 28/05/23 af Caroline Lautrup

Alarmen ringer, og du vågner med morgenansigt og en smådum følelse i kroppen. Ret hurtigt mærker du, at det er en dag, hvor der ikke er dækning på rummelighedskontoen. Med tunge skridt går du ud på toilettet, og da du tørrer dig, er papiret ikke længere æggeskalshvidt. Tante Rød er nemlig kommet på besøg og har malet papiret med blodrøde farver. 

De fire årstider i din cyklus

Menstruationscyklussen har samme længde som månens rotation omkring jorden. Det tager omkring 28-30 dage, selvom det kan variere fra person til person. Det er også vigtigt at understrege, at cyklussens hormonelle udsving påvirker os forskelligt. Ligesom at have bryster - de kommer i forskellige størrelser og føles forskelligt at bære rundt på.

De fire faser i vores menstruationscyklus kan sammenlignes med de fire årstider. Længden af hver fase afhænger af længden af din cyklus, men generelt varer hver fase omkring en uge. Den første dag i cyklussen er den dag, hvor du begynder at bløde.

Ligesom at årstiderne er forskellige, rummer de også forskellige kvaliteter. Derfor er det vigtigt at klæde sig ordentligt på til hver årstid, fordi de bringer vigtige budskaber og muligheder med sig.

Ved at forstå de forskellige faser, kan vi lære at forstå og acceptere vores mentale tilstand på et dybere niveau.

Fase 1: Indre vinter - Menstruationen (ca. dag 1-7) 

Omsorg, sårbarhed, ro og styrke

Når vi går ind i vinterlandskabet, mærker vi, at vores hormoner falder til ro. Nogle oplever det som en forløsning, hvor andre kan opleve det som en svær tid at gå ind i. I de andre faser i cyklussen synger vores hormoner lysere toner og danser rundt i vores krop. Men nu frigiver livmoderen sit indhold og restituerer ovenpå festen.  

I denne fase af cyklussen sker der også noget interessant i hjernen. Venstre og højre hjernehalvdel kommunikerer bedre sammen, og det giver os mulighed for at kombinere vores følelser og fornuft på en mere intuitiv måde. Vi har adgang til intuitionen på en mere direkte måde, hvilket kan øge fornemmelsen af den indre visdom og klarhed.

Derfor handler denne fase om dig! Om at udforske dine indre behov og modtage, hvad det der opstår. Derfor må vi udforske og give slip for at overgive os og lade batterierne op igen. Hvis vi tillader det, kan vinteren føles som en udvidelse af vores bevidsthed, hvor kontakten til vores indre kan blive dyb. Her er nogle idéer til, hvordan vi kan komme igennem mørke tider.

Men det kan være udfordrende at give efter og tillade os selv at sige nej, hvis vi konstant udfordres af omgivelserne med fart og tempo. Når vi har for mange opgaver, der har hobet sig op, kan det næsten virke helt umuligt. For vi kan føle os dovne, trætte og sige grimme ting til os selv, hvis vi ikke accepterer, at det er vinter indeni. Det kan være skrøbeligt at standse op og tillade denne mere indadvendte fase, hvor vi må være gode til at tilgive os selv.

For det kan være det bedste tidspunkt at øve os i den stilhed, og det ikke-gøren som kaldes frem. Ligesom i vinteren kan omgivelserne i landskabet virke stille, selvom der sker en masse vigtige ting under jorden. Her er der nemlig tid til at reflektere over alt, hvad vi har oplevet i de andre faser og på den måde skabe et fundament for det, der er i vente. Vi kan bruge tiden til at sætte intentioner for, hvad vi egentlig ønsker at bruge vores energi på.

Fase 2: Indre forår - Præ ægløsning (ca. dag 7-14)

Lethed, idérigdom, begyndelse og spirende energi

Når det indre forår træder frem, begynder vores hormonniveau at stige igen, hvor østrogen er en vigtig spiller. Østrogenen kan påvirke vores humør på samme måde, som når vi ser solen og varmen efter en lang og mørk vinter. Vi føler os pludselig mere livlige, idérige og optimistiske. Det kan skabe lethed og en øget følelse af velvære, som kan hjælpe os med at tackle udfordringer med mere selvtillid og mod!

Når foråret spirer, får vi ofte lyst til at være udadvendte og sociale. Hvis vi forestiller os, at vinteren er ligesom de tømmermændsblues, vi kan opleve efter festen, så er foråret ligesom den gode warm, inden vi skal videre. Her gør vi os klar til festen og har lyst til at lave sjove lege og udforske klædeskabet. Vi kan opleve en større åbenhed, hvor vi er nysgerrige på at møde nye mennesker og prøve nye ting. Det kan også have stor indflydelse på vores inspirations receptor og lysten til kreative projekter. Derfor kan det være, at du skal træne din kreative muskel, fordi det kan falde os mere naturligt i det indre forår.

Det er vigtigt at vi er opmærksomme, hvis vi føler os drænede og udbrændte i denne fase. Det kan være kroppens måde at signalere, at vi ikke har haft den rigtige påklædning på til den indre vinter. Måske har der ikke været den nødvendige tid til at slappe af under blødningen. Hvis vi føler os fuldstændig drænede i vores forår, hvor det hele skal til at begynde, er det vigtigt at søge hjælp omkring os og tage hensyn til vores behov for hvile og selvomsorg!

Fase 3: Indre sommer - Ægløsning (ca. dag 14-21)

Styrke, lækkerhed, kommunikation og fysisk udholdenhed

Når sommeren indtræder kroppen, opstår der altså festlig stemning indeni. Ægløsning sker, fordi et modent æg i æggestokken løsriver sig, hvor østrogenniveauet stiger og får folliklen til at vokse! Når østrogenniveauet rammer sit højdepunkt, brister folliklen, og ægget bliver frigivet.

Den indre sommer er det ypperste punkt i vores frugtbarhed. Vores hormonniveauet er tårnhøjt, og østrogen og progesteron spiller en vigtig rolle. Vi kan opleve en følelse af selvsikkerhed og energi, hvor vi pludselig kan se Beyonce-attitude i vores spejlbillede.

Nu har vi varmet op til vores indre privatfest. Vores feromoner tiltrækker også mere opmærksomhed fra omgivelserne, som giver mere lyst til romantik og spænding. Derfor er denne fase god tid til at være social og kommunikativ, fordi vi kan have lettere ved at udtrykke os og være mere åbne overfor andre mennesker. Østrogenniveauet får os nemlig til at føle os mere attraktive og fremprovokerer den feminine energi, hvilket kan gøre, at vi tør at tage flere chancer og flirte med livet. Vi har lyst til at bevæge os rundt i sommertoppen, hoppe i kærlighedshavet og udfordre vores daglige mønstre. Hvis du har planer om at holde fødselsdag, foredrag, eller noget andet udadvendt præget - Så er den indre sommer en medspiller, som giver dig energien i hånden.

Derfor er den indre sommer en fase, som med fordel kan bruges på en positiv og givende måde!

Fase 4: Indre efterår - Præ menstruation(ca. dag 21-30)

Overgang, irritation, struktur og sandheder

Når sommeren er slut, bevæger vi os ind i det indre efterår, som også kaldes for lutealfasen. Det er perioden mellem ægløsning og din næste menstruation. I begyndelsen af det indre efterår er progesteronet stadig højt. Her kan vi opleve en trang til at sortere og rydde op efter festen. Det er nu vi gør de ting færdige, vi gerne vil nå at få afstemt inden næste cyklus. Derfor kan det give mulighed for, at administrative opgaver, gøre hjemmet rent eller ordne noget på to-do-listen. Hvis vi holder os til fest-metaforen, er vi trætte efter oprydningen. Så kan vi pludselig mærke trætheden og et kæmpe behov for durum, alenetid og en varm dyne.

Det er nemlig den fase, som vi måske kender som PMS, hvor det dalende østrogen og progesteron niveau, kan fremprovokere stor tvivl, irritation, vrede og tristhed. Det kan være nemt at pakke vores følelser ind i et PMS prædikat, men det er vigtigt at tage vores følelser alvorligt. Ofte handler irritationen om, at vi har mere behov for at være alene og bruge tid på at mærke os selv i efteråret. Vi må gerne være selektive med aftalerne, så vi er sammen med de mennesker, hvor vi ikke behøver slukke for nogle af kanalerne. Fordi det kan være sværere at fake noget, når vi har et tyndere filter til omverdenen i denne periode.

Velkommen til Avilius!

Et terapihus for unge, af unge. Vi laver individuel terapi og gruppeterapi til dig, der har brug for nogen at tale med.

Random artikler

16/10/23

Sådan lyner du dig ud af din konfliktskyhed

Du mærker den dårlige stemning trænge sig ind under din hud, men de rigtige ord har lagt sig til at sove. Læs her, hvorfor vi oplever konfliktskyhed, og hvordan vi kan blive bedre til at vække ordene!

Skrevet af Caroline Lautrup

Foto af Caroline Lautrup

03/04/23

8 måder at træne din kreative muskel

Kreativitet er ikke en hemmelig klub, hvor kunstneren og skaberen er de eneste med nøglen. Det er en muskel, vi alle kan træne. Vi giver dig otte måder at holde kreativiteten i god form!

Skrevet af Caroline Lautrup

Foto af Ejvind Spence

Avilius Bloggen

Er Avilius det rigtige for dig?

Book en tid direkte eller skriv til os her! Så vender vi tilbage hurtigst muligt.

I tvivl? Ring til os på 74 44 44 69!

Det er ok bare at være nysgerrig.

Uanset om du er klar til at starte i terapi, har konkrete spørgsmål eller bare vil vide lidt mere om os, kan du skrive til os her. Vi svarer i løbet af et par dage.

“Den der ønsker at leve livet om, har overhovedet ikke levet” — Karen Blixen, 1932
“The only way out is through” — Iceage, Lockdown Blues
“For there is always light, if only we’re brave enough to see it – if only we’re brave enough to be it” — Amanda Gorman, The Hill We Climb
“Én dag af gangen med min ryg op af muren, hovedet helt i vejret og benene på jorden” — Artigeardit, Stå Op Gå Ned
“Hvis du kunne gøre det hele igen, ville du gøre det hele igen” — Caspar Eric, Alt hvad du ejer